کرج – عصر شفافیت: در مراسمی با حضور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، مرکز جدید داده دادگستری کل استان البرز افتتاح شد؛ طرحی که با هدف افزایش سرعت شبکه، ارتقای امنیت پروندههای قضایی، کاهش قطعی سامانهها و افزایش ظرفیت ابلاغ الکترونیک به ۱۰ هزار ابلاغیه در روز اجرا شده است.
به گزارش پایگاه خبری عصر شفافیت از البرز، مرکز جدید داده دادگستری کل استان البرز با حضور محمد کاظمیفرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و جمعی از مسئولان استانی بهصورت رسمی افتتاح شد. این مرکز با ظرفیت ارتقایافته، بهمنظور بهبود زیرساختهای اطلاعاتی و سرعتبخشی به خدمات الکترونیک قضایی راهاندازی شده است.
حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه مرکز داده جدید بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی و اجرا شده است، گفت: راهاندازی این مرکز علاوه بر افزایش ظرفیت ذخیرهسازی و نگهداری اسناد و پروندههای قضایی، موجب کاهش قابل توجه قطعی شبکه و سامانههای رایانهای در دادگاهها و دادسراهای استان خواهد شد.
وی با اشاره به ارتقای محسوس سرعت شبکه قضایی اضافه کرد: افزایش سرعت زیرساختی، رسیدگی سریعتر به پروندهها، پاسخگویی بهتر به مراجعان و ارسال و دریافت برخط استعلامها را در کوتاهترین زمان ممکن فراهم کرده است.
رئیس کل دادگستری البرز با تأکید بر تداوم روند هوشمندسازی فرایندهای قضایی اظهار داشت: این طرح با اتکا به توانمندی شرکتهای دانشبنیان ایرانی و تحت نظارت کارشناسان دادگستری کل استان و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال اجرا شده است.
افزایش ظرفیت ابلاغ الکترونیک و امنیت اسناد
فاضلی هریکندی اجرای دستورالعمل رئیس قوه قضاییه با موضوع «هوشمندسازی و الکترونیکی شدن فرایندها و پروندههای قضایی» را از سیاستهای اصلی استان عنوان کرد و افزود: با بهرهگیری از زیرساخت جدید، ظرفیت ابلاغ الکترونیک به بیش از ۱۰ هزار ابلاغیه در روز رسیده است. همچنین تمام مراحل رسیدگی، ثبت، بایگانی و نگهداری پروندهها به صورت دیجیتالی و با بالاترین سطح امنیت انجام میشود.
۴۹ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در البرز فعال است
عالیترین مقام قضایی استان با اشاره به دسترسی گسترده مردم به خدمات الکترونیک گفت: البرز دارای ۴۹ دفتر خدمات الکترونیک قضایی و ۳۸۵ شعبه قضایی است و اکنون تمام خدمات، از ثبت دادخواست و شکواییه تا اجرای حکم، به صورت الکترونیک و قابل رصد برای شهروندان ارائه میشود.






