تبیین اهداف و ارزشهای انقلاب اسلامی از جمله وظایف مهم هر فرد و جامعهای است. «نبرد روایتها»، جدّی و تعیینکننده است و از این جهت است که رهبر معظم انقلاب، بزرگترین جهاد را «جهاد تبیین» دانسته و از اهداف آن به روشنگری و اعتمادسازی اشاره کرده است. این تبیین میتواند به عنوان یک ابزار قدرتمند با بیان حقایق در برابر ابهامآفرینی و پردهافکنی توطئه دشمنان مورد استفاده قرار گیرد.
در دنیای امروزی که دسترسی به اطلاعات به راحتی صورت میگیرد، رسانهها و فضای مجازی میتوانند در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و جهاد تبیین به صورت ویژه نقشآفرینی کنند. رسانهها نه تنها ارتباطات را از طریق شبکههای اجتماعی فراهم میکنند، بلکه بستری برای انتشار اخبار و اطلاعات نیز هستند.
رسانههای اجتماعی محلی نقش مهمی در اعتمادسازی و روشنگری مردم دارند. این رسانهها توانایی برقراری ارتباط مستقیم با جامعه را دارا بوده و به آنها این امکان را میدهند تا مشکلات، نیازها و اطلاعات مهم را به سرعت با دیگران به اشتراک بگذارند. به علاوه، رسانههای اجتماعی محلی به عنوان یک منبع قابل اعتماد و تریبونی آزاد جهت طرح مشکلات مردم در یک محدوده جغرافیایی خاص مانند یک شهر، منطقه یا جامعه عمل میکنند. از آنجایی که رسانههای اجتماعی محلی بهطور معمول توسط افراد بومی مدیریت میشوند، اعتماد و اطمینان مردم به آنها بیشتر است. این رسانهها بر خلاف رسانههای بزرگ تجاری، به درستی نیازها و مشکلات مردم را بررسی کرده و به صورت واقعی و شفاف آنها را منتشر میکنند. این امر باعث افزایش اعتماد افراد به رسانههای اجتماعی محلی شده و در نتیجه باعث تقویت روابط بین این رسانهها و جامعه میشود. نفوذ رسانه های اجتماعی فراتر از مشارکت فردی است، زیرا دارای قدرت شکل دادن به افکار عمومی است.
روایت درست و دقیق اخبار جهت حفظ اعتماد در جامعه ضروری است. همانطور که میدانیم روایتهای نادرست و تغییر روایت خبرها میتوانند اعتماد عمومی را به خطر بیندازد. به همین دلیل، رسانههای اجتماعی محلی با ارائه اخبار درست، به اشتراک گذاشتن منابع قابل اطمینان و ارائه فرصتهای مشارکت به شهروندان اعتماد آنها را نسبت به خود بهبود میبخشند. رسانه های اجتماعی محلی توانایی بسیاری در تغییر روایت اخبار دارند. این رسانه ها با به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاههای مردم، شرایط ایجاد رویکردهای تازه، ایدههای نو و نقطهنظرات متنوعی را فراهم مینمایند.
روشنگری افکار عمومی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تغییر در جامعه، نقش مهمی در شکلگیری نگرشها، داشتهها و ارزشها در افراد و جوامع دارد. در این روند، رسانههای محلی با ارائه اطلاعات، تحلیلها و نقدها بر تصمیمگیریها و افکار عمومی جامعهی هدف خود تاثیرگذارند. از جمله رسانههای اجتماعی محلی میتوان به وبلاگها، کانال ها و گروههای محلی در پیامرسان های داخلی، صفحات گروه های محلی در رسانه های اجتماعی بزرگ و سایر پلتفرمهای مبتنی بر شبکههای اجتماعی اشاره کرد. این رسانهها با تمرکز بر مسائل و اخبار محلی، توانایی بالایی در جذب توجه و مشارکت افراد دارند.
نقش اصلی رسانههای اجتماعی محلی در روشنگری افکار عمومی، ترویج اطلاعات و فعالیتهای مربوط به جامعه محلی است. این رسانهها میتوانند به صورت تعاملی، فضایی را برای تبادل نظر، گفتگو و بحث درباره مسائل مختلف فراهم کنند. افراد میتوانند با عضویت در گروهها و صفحات مختلف، بازتاب نظرات خود در مورد مسائل محلی داشته باشند و نقشآفرینی کنند. این رسانهها به دلیل ارتباط نزدیک با جامعه محلی قادر هستند به مسائل و مشکلات واقعی جامعه توجه کنند و آنها را برجسته کنند. همچنین، آنها میتوانند به صورت زنجیرهای، شهروندان را نسبت به مسائل پیرامون خود حساس کنند. برای مثال، اگر در یک رسانه اجتماعی محلی، مشکلاتی مانند آلودگی محیطی یا مشکلات ترافیک، به نقد و بحث گذاشته شود، این موضوع میتواند مشارکت جامعه را در جهت حل مسائل به همراه داشته باشد. همچنین آنها قادرند به شکل نیمهرسمی و غیررسمی در مورد مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اطلاعات را منتشر کنند و در آگاهی و آموزش مردم تأثیر بگذارند. برخی از رسانههای اجتماعی محلی حتی میتوانند قدرت پویایی و تعاملی داشته باشند تا به اعتراضات مردم پاسخ دهند و با تلاش برای تغییرات اجتماعی و سیاسی موثر باشند.
در دورههای انتخاباتی، رسانههای اجتماعی محلی تبدیل به یک پلتفرم برجسته برای تبادل اطلاعات و نظرات شهروندان میشوند. این ابزارها از طریق ارائه اطلاعات صحیح و شفاف، میتوانند نقش مهمی در افزایش شفافیت و بهبود فرآیند انتخابات داشته باشند. همچنین با تولید محتوای مناسب باعث افزایش آگاهی شهروندان شده و پیش فرضهایی شخصی که ذهنیت منفی القاء می کنند را اصلاح نماید. به عنوان مثال، این رسانهها میتوانند اطلاعات مربوط به کاندیداها، عملکرد آنها، برنامههای انتخاباتی و مسائل مهم محلی را به اشتراک بگذارند و این امر به شکل مشارکت در رایگیری و حضور در انتخابات کمک میکند. از این رو، نقش رسانههای اجتماعی محلی در افزایش آگاهی و مشارکت مردم در انتخابات بسیار حیاتی است. بنابراین، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی محلی پتانسیل بسیار زیادی برای تغییر چشمانداز انتخاباتی دارند. آن ها امکان برقراری ارتباط مستقیم با جامعه و مشارکت افراد در بحث ها و مناظره های عمومی را فراهم میکنند. این رسانه ها با تقویت مشارکت، اعمال نفوذ اجتماعی و ترویج اعتمادسازی، نقش مهمی در تعمیق روشنگری، ارتقاء شفافیت و افزایش آگاهی مردم ایفا میکنند.
و در پایان؛ با توجه به استفاده نظام سلطه از ابزار رسانه برای ایجاد شبه و شایعه در سطح جوامع برای کمرنگ کردن مشارکت های سیاسی و اجتماعی، جهاد تبیین، زمینهساز افزایش اعتماد و مشارکت عمومی در صحنه انتخابات خواهد شد که بدون پشتوانه ابزار و حمایت اصحاب رسانه به نتیجه نخواهد رسید.