کرج – عصر شفافیت: در ادامه سفرهای استانی مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای تبیین سند تحول بنیادین، علیرضا کمرئی مشاور وزیر آموزش و پرورش روز چهارشنبه در دبیرستان غیردولتی ملاصدرا ناحیه ۱ کرج حضور یافت و در جمع مدیران مدارس استان البرز بر ضرورت آیندهنگاری و نقش محوری مدیران در اجرای الگوی مدرسه تراز تأکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری عصر شفافیت از البرز، این نشست تخصصی با هدف بررسی ابعاد مفهومی و اجرایی الگوی مدرسه تراز و با حضور جمعی از مدیران راهبر مدارس و مسئولان نواحی آموزشی استان برگزار شد.
علیرضا کمرئی در این نشست تحولخواهی و آیندهنگری را دو مؤلفه کلیدی در نظام آموزشی دانست و اظهار داشت: تحقق مدرسه تراز بدون تغییر نگرش مدیران و ارتقای توانمندی آنان در مقام راهبران اصلی تحول ممکن نیست. وی تأکید کرد مدیران مدارس باید به عنوان طراحان اصلی فرایند یاددهی و یادگیری، محور اجرای سند تحول بنیادین باشند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با تشریح ابعاد الگوی مدرسه تراز گفت: این الگو که برداشتی عملیاتی از سند تحول بنیادین است در چهار محور اصلی شامل مدیریت، برنامه درسی، کنشگران (ذینفعان کلیدی) و محیط تربیتی طراحی شده است.

وی افزود: اجرای نظاممند این الگو میتواند از بروز کاستیهای آینده در نظام آموزشی مانند ضعف کارایی درونی و عدم انطباق با نیازهای بازار کار پیشگیری کند.
کمرئی با اشاره به تفاوت این الگو با طرحهای پیشین از جمله تعالی و تدبیر تصریح کرد: در حالی که طرحهای گذشته بیشتر فرآیدمحور بودند، الگوی مدرسه تراز بر نتایج و عملکرد واقعی مدرسه در یادگیری دانشآموزان تمرکز دارد. او افزود مدرسه تراز، مدرسهای است که حیات طیبه را در عرصه واقعی زندگی و در میدان چالشهای تربیتی محقق میسازد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آینده آموزش و پرورش در گرو درک دقیق از تحولات اجتماعی و فناوری است، خاطرنشان کرد: مدرسه باید بتواند دانشآموز را برای زیستن در آینده آماده کند نه صرفاً برای عبور از نظام امتحانمحور.






